Kada govorimo o izvozu općenito ga je moguće podijeliti na:
1. izvoz na jedinstveno tržište Europske unije koje je ulaskom Republike Hrvatske u EU hrvatskim poduzetnicima otvorilo mnoge pogodnosti (isporuke u druge države članice EU ne smatraju se izvozom već isporukom/otpremom na zajedničko tržište EU):
- za tu robu ne provodi se carinsko postupanje
- vrijede pravila trgovine na jedinstvenom tržištu:
Intrastat, Pravila tržišnog natjecanja - kontakt točke za ukazivanje na poteškoće s kojima se na njemu susrećete ili za lakše poslovanje
2. izvoz u treće zemlje (izvoz u zemlju izvan područja EU)
- podliježe carinskim mjerama
Kako bi se uhvatili u koštac sa svim izazovima vezanima uz izvoz, bitna je dobra pripremljenost poduzeća, dobro poznavanje sustava, propisa, kulture i običaja zemlje u koju želite izvoziti.
Većem broju hrvatskih izvoznika na putu kao prepreke ponekad stoje i nedostatak hrabrosti i iskustva, ali i cijena poslovanja na stranim tržištima. Zahvaljujući brojnim trgovinskim sporazumima koje Europska unija razvija s drugim zemljama ta se vrata ipak nešto lakše otvaraju, u čemu na nacionalnim razinama pomažu komore, udruženja, resorna ministarstva. Globalna ekspanzija razmjene usluge i roba nosi i veliku prednost umrežavanja na stranim tržištima.
Koraci koje je preporučljivo poduzeti prilikom pripreme izvoza:
1. Procjena izvoznog potencijala poduzeća – u samo nekoliko koraka ispunite test koji će pokazati u kojoj mjeri ste pripremljeni za izvoz i dati neke opće smjernice za poboljšanje sposobnosti izvoza.
2. Izrada poslovnog plana poduzeća – Međunarodni poslovni plan trebao bi sadržavati slijedeće teme:
- Sadržaj
- Kratkoročne i dugoročne ciljeve izvoza
- Analizu situacije
- Istraživanje tržišta
- Prilagodba proizvoda
- Strategiju ulaska na tržište
- Carine, poreze i logistiku
- Plan provedbe i financijski plan
- Analizu rizika projekta
- Predložak međunarodnog poslovnog plana je dostupan ovdje.
3. Istraživanje tržišta – istraživanje tržišta je proces koji uključuje slijedeće faze:
- prikupljanje primarnih podataka,
- prikupljanje sekundarnih podataka,
- faza detaljne analize,
- obrada i analiza prikupljenih podataka,
- sastavljanje izvješća istraživanja.
4. Odabir ciljanih tržišta – pri odabiru ciljanih tržišta važno je identificirati zemlje koje već uvoze proizvode koje poduzetnik želi izvoziti, iz kojih se zemalja uvoze, koji su trgovinski sporazumi RH i dotične zemlje. Pregled dvostranih međunarodnih ugovora Republike Hrvatske po državama dostupan je stranici Ministarstva vanjskih i europskih poslova.
Vrlo je bitno procijeniti dobar trenutak izlaska na odabrano tržište te na temelju prikupljenih informacija o ciljanom tržištu napraviti analizu političkih, ekonomskih i kreditnih rizika pri čemu poduzetnima na raspolaganju stoje usluge Hrvatske gospodarske komore, koje uključuju:
- informacije i analitički prikazi gospodarske situacije na pojedinim inozemnim tržištima,
- vanjskotrgovinske stručne konzultacije o uvjetima, postupku i potrebnoj dokumentaciji za realizaciju vanjskotrgovinskih aktivnosti na ino tržištima te predlaganje potencijalnih partnera
- organiziranje B2B susreta s inozemnim poslovnim subjektima izravno ili putem digitalne platforme u RH i inozemstvu
- individualno predstavljanje poslovnog subjekta na inozemnom tržištu
- organiziranje studijskih putovanja
- umrežavanje hrvatskih poduzetnika na ciljanom tržištu,
- educiranje o poslovanju na pojedinim inozemnim tržištima, promjenama u vanjskotrgovinskom poslovanju i drugim relevantnim temama putem konferencija, stručnih skupova i organizacije poslovnih delegacija i gospodarskih foruma u zemlji i inozemstvu
Predstavništva i uredi HGK u inozemstvu – kroz svoja predstavništva u inozemstvu HGK aktivno pomaže u provođenju internacionalizacije poslovanja hrvatskih poduzetnika s ciljem povećanja hrvatskog izvoza. Predstavništva HGK:
- Predstavništvo HGK u Republici Austriji
- Predstavništvo HGK u Bruxellesu
- Predstavništvo HGK u NR Kini
- Predstavništvo HGK u Ruskoj Federaciji
- Predstavništvo HGK u Republici Srbiji
- Ured HGK u BiH – Sarajevo
- Ured HGK u Mostaru
Kako bi pravovremeno saznali termine održavanja edukacija i drugih događanja u kojima organizacijski sudjeluje HGK pratite kalendar događanja ili se prijavite na newsletter HGK.
Hrvatska gospodarska komora dodatno pruža potporu poduzetnicima i kao koordinator konzorcija Europska poduzetnička mreža Hrvatske -EEN mreža koja pruža potporu i savjet poduzetnicima diljem Europe te im pomaže maksimalno iskoristiti mogućnosti Europske unije i jedinstvenog europskog tržišta. Usluge EEN mreže specifično su kreirane za male i srednje poduzetnike (MSP), ali su dostupne i poslovnim institucijama, istraživačkim centrima te sveučilištima u cijeloj Europi. Mreža je sastavljena od gotovo 600 partnerskih organizacija i institucija u 60 zemalja i 92 konzorcija: EU27, Norveška, Island, zemlje kandidatkinje (Crna Gora, Srbija, Turska, Makedonija), Švicarska, treće zemlje (Armenija, Čile, Rusija). Jedna od usluga EEN-a je i baza poslovne suradnje u vidu dvostranog online sustava koji posjeduje informacije o hrvatskim poduzećima koja traže partnere u inozemstvu i sadrži profile stranih poduzetnika koji traže poslovnu suradnju s hrvatskima. Odabirom željenih parametara (tržišta, oblik suradnje) možete potražiti ponude iz cijeloga svijeta ili se i sami upisati u bazu i ponuditi svoje proizvode i usluge ispunjavanjem obrasca poslovne suradnje. Na temelju upisanih profila, baza automatski povezuje moguće poslovne partnere. Usluga je besplatna, a pronalazak poslovnog partnera olakšava se i ubrzava.
Događanja u organizaciji EEN mreže možete pratiti putem kalendara događanja na stranici EEN.
5. Izvozna marketinška strategija - izvozni marketing fokusiran je na marketing proizvoda ili usluge u drugim zemljama, umjesto u vlastitoj. Iako primjenjuje strategije slične marketingu na domaćem tržištu, izvozni marketing ima više izazova, jer se mora prilagoditi različitim kulturama, potrošačkim navikama i ukusima. Zakoni i propisi također se razlikuju od tržišta do tržišta. Izvozni marketing može dovesti do većeg rizika i napora i može zahtijevati znatna financijska sredstva. Opis pristupa kreiranju izvozne marketinške strategije je dostupan na izvoznom portalu Hrvatske banke za obnovu i razvitak.
6. Odabir metode ulaska na tržište - dostava se može organizirati na tri osnovna načina – angažiranjem posrednika (posredan ili indirektan izvoz), samostalnom prodajom (neposredan ili direktan izvoz) ili uspostavljanjem partnerstva.
7. Financiranje izvoza – uključuje financiranje pripreme izvoznih poslova sve do naplate (nabava sirovine, repromaterijala, poluproizvoda, odnosno podmirenje obveza prema dobavljačima, troškovi radne snage i ostali tekući troškovi) i/ili financiranje naplate izvoza. Financijske institucije posljednjih su godina uvelike proširile paletu proizvoda oblikovanih prema potrebama izvoznika. Hrvatska banka za obnovu i razvitak kao razvojna i izvozna banka ima na raspolaganju razne opcije financiranja obrtnih sredstava, bankarske garancije te kreditne programe vezane za kupce u inozemstvu – sve to uz mogućnost ugovaranja police osiguranja potraživanja. Na tržištu postoje i poslovne banke, leasing kuće te faktoring kuće koje također nude dodatne tržišne proizvode koje vas mogu pratiti u vašim izvoznim poduhvatima.
Osiguranje izvoznih aktivnosti – Hrvatska banka za obnovu i razvitak u ime i za račun Republike Hrvatske provodi programe osiguranja izvoza čiji cilj su internacionalizacija i povećanje konkurentnosti hrvatskih gospodarstvenika, rast hrvatskog izvoza te zaštita izvoznika na inozemnim tržištima od komercijalnih i političkih rizika koji mogu ugroziti izvršenje kao i naplatu izvoznih poslova.
8. Postupci izvoza – detaljne upute o izvoznom postupku se mogu pronaći pri Carinskoj upravi. Prilikom međunarodne isporuke robe treba obratiti pažnju i na zadani paritet, odnosno klauzuli INCOTERMS. INCOTERMS su međunarodna pravila i termini koji određuju dužnosti kupaca i prodavatelja za isporuku robe temeljem ugovora o kupoprodaji. Mjerodavna su za određivanje kako su troškovi i rizici raspodijeljeni između ugovornih strana. Pravila Incoterms se redovito unose u ugovore o kupoprodaji.