Digitalna Komora logoDigitalna Komora logo

Ostalo

HGK upoznala ministra gospodarstva s problemima cestovnih prijevoznika i predložila rješenja

Hrvatska gospodarska komora je ministra gospodarstva i održivog razvoja Tomislava Ćorića, na sastanku u Ministarstvu, 28 ožujka, upoznala s gorućim problemima energenata u cijelom gospodarstvu, a posebice s problemima u sektoru cestovnog teretnog i putničkog prometa.

Datum objave: 04. Travanj 2022.
Slika

Na sastanku su potpredsjednik HGK Tomislav Radoš i direktor Sektora za promet Dario Soldo iznijeli prijedloge koji bi pomogli poduzetnicima u prevladavanju aktualne nezavidne situacije u ovim djelatnostima:

  • da Vlada RH Europskoj komisiji predloži žurno uvođenje privremene mjere snižavanja najniže trošarine na eurodizel, propisane na razini Europske unije (330 eura na 1.000 litara), čime bi hrvatski cestovni prijevoznici mogli ostvariti povrat i većeg dijela plaćene trošarine od sadašnjih 0,38 kn/l;
  • omogućiti subvencije/poticaje za nabavu aditiva Ad Blue, potrebnog vozilima više ekološke razine da bi se zadovoljili visoki standardi čistoće ispušnih plinova. Potrošnja ovog sredstva iznosi približno 5 % potrošnje dizelskog goriva – zadužena je Upravu za energetiku Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja da s Fondom za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (FZOEU) razmotri uvođenje subvencija za prijevoznike za nabavu aditiva AdBlue;
  • da se gorivo u rashladnim (stacionarnim) uređajima teretnih vozila tretira kao neoporezivo pa bi mogućnost točenja plavog dizela u rashladne sustave stavila hrvatske prijevoznike u kondicioniranom transportu u ravnopravan položaj s konkurencijom unutar EU gdje se neoporezivi dizel već koristi za pogon rashladnih uređaja na kamionima (u prehrambenim opskrbnim lancima);
  • da se Vlada, odnosno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture (MMPI) žurno izradi program ili utemelji fond iz kojega bi se nadoknadili ili kompenzirali gubici cestovnih prijevoznika zbog porasta cijena goriva, kao i otežanih uvjeta poslovanja zbog rata u Ukrajini;
  • da Vlada RH  hitno donese Zaključak, u cilju ublažavanja posljedica globalnog poremećaja na tržištu energenata i posljedično tome na tržištu goriva u Republici Hrvatskoj, kojim bi se pozvali naručitelji koji imaju ugovore sklopljene u postupcima javne nabave s prijevoznicima u putničkom prometu da zajedno s ugovarateljima pristupe analizi ugovorenih jediničnih cijena usluge prijevoza školske djece, radnika i drugih vrsta prijevoza, za ugovore o javnoj nabavi koji su u tijeku, kako bi utvrdili one stavke na koje je promjena cijena utjecala više od 10% radi određivanja promjenjive cijene ponude te način i uvjete njene izmjene tijekom izvršenja ugovora – ministars je za ovo zadužio Uprava za industriju, poduzetništvo i obrt  da razmotri mogućnost donošenja traženog Zaključka Vlade;
  • da se u slučaju nestašice goriva na tržištu omogući uvođenje prioriteta nabave goriva za poduzetnike koji obavljaju djelatnost prijevoza putnika i tereta na komercijalnoj osnovi.

Već ranije je HGK predložila da se gospodarstvenicima kojima je prijevoz osnovna djelatnost vrati iznos posebne naknade za okoliš za nestavljanje biogoriva na tržište koja trenutno iznosi 0,478 kuna po litri dizel goriva što bi značajno utjecalo na snižavanje cijene goriva za prijevoznike. Prijedlog HGK je usvojen – Vlada je 17. ožujka donijela Uredbu koja stupa na snagu 1. travnja,a prema kojoj je do kraja godine nova naknada 0,01 kuna.

Prijedlozi koji pomažu prijevoznicima

Na sastanku su izneseni i dodatni problemi prijevoznika u teretnom i putničkom prometu te prijedlozi sljedećih mjera kojima bi se pomoglo ovim djelatnostima:

  • Nastavak mjera potpore za zadržavanje radnih mjesta (4.000 kn/mj po radniku) prijevoznicima putnika – djelatnosti Prijevoz i skladištenje – Gradski i prigradski kopneni prijevoz putnika (NKD 49.31) i Ostali kopneni prijevoz putnika (NKD 49.39) – za svibanj i lipanj, odnosno do normalizacije poslovanja (za ožujak i travanj je dogovoren nastavak programa);
  • Izmjena Zakona o porezu na dodanu vrijednost tako da se za usluge javnog cestovnog prijevoza putnika na području Republike Hrvatske i u nacionalnom i u međunarodnom prometu propiše snižena stopa PDV-a u iznosu od 13%.
  • Poduzimanje aktivnosti u cilju uvođenja javne usluge linijskog prijevoza putnika u županijama.
  • Ubrzavanje procedure zapošljavanja stranaca vozača zbog nedostataka ovih radnika na tržištu RH. Također, potrebno je na državnoj razini pripremiti i donijeti sustav poticaja za zapošljavanje (iz proračunskih i iz sredstava fondova EU) te stimulirati prekvalifikaciju domaćih radnika. Potrebno je i kroz model dualnog obrazovanja razmotriti na koji način srednjoškolsko obrazovanje za vozače može postati atraktivnije i prepoznatljivo za veći broj upisnika.
  • Donošenje programa poticaja za zamjenu vozila kategorije M3, N2 i N3 nižih euro standarda vozilima koja zadovoljavaju standard euro 6 – po principu do 70.000 kuna po vozilu (do pet vozila godišnje) koji je u RH provodio FZOEU tijekom 2011. i 2012. godine, a bio bi od velikog značaja za kupnju vozila visokih ekoloških normi, odnosno za zbrinjavanje starih vozila i poboljšanje starosne strukture vozila.

Ministar Ćorić je iskazao razumijevanje za sve navedene probleme i dao je načelnu potporu rješavanju tih problema,. No, budući da svi problemi nisu u nadležnosti Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja, prijedloge HGK će proslijediti u nadležna ministarstva.

HGK je i izravno uputila navedene prijedloge Ministarstvu financija i Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.