Vodič
Kapitalno financiranje
Kapitalno je financiranje sve zastupljeniji način financiranja poslovanja, a zadnjih je godina sve popularniji tip takvog financiranja i tzv. crowdfunding.
Datum objave: 12. Listopad 2021.Kapitalno financiranje (engl. equity financing) je danas sve zastupljeniji način financiranja kako samoga poslovanja, tako i razvitka malih i srednje velikih poslovnih subjekata. U svojim najranijim stadijima razvitka, tvrtke osim samih financijskih sredstava prodajom svojih udjela stječu i vrijedne partnere u daljnjem poslovanju koji svojim kompetencijama usmjeravaju, ali često i kontroliraju samo poslovanje. Kako se financijska i poslovna tržišta sve više razvijaju u cijelome svijetu, osnivači i vlasnici privatnih tvrtki sve više uviđaju vrijednost dijeljenja vlasništva tvrtki, ali su u ista sve češće ponukani i čistom potrebom za financijskim sredstvima.
Osim prodajom udjela, tvrtke svoj razvoj mogu financirati i podizanjem dugovanja, kao i lokalnim i manje lokalnim često bespovratnim poticajima. Također, neki novi načini poput tzv. crowdfundinga omogućavanju tvrtkama financiranje kroz npr. pretprodaju svojih još uvijek ne proizvedenih proizvoda.
Izvori kapitalnog financiranja
Ovisno o veličini tvrtke, tradicionalno bi osnivači, ukoliko se ne žele osloniti na dugovanja, financijska sredstva tražili provjerenom rutom koja je izgledala otprilike ovako:
Obitelj i prijatelji - Poslovni anđeli - Venture kapitalisti - Private equity - IPO
Danas se, naime, napredovanjem tržišta i novim tehnologijama ta tradicionalna ruta sve više mijenja, te se javljaju neki novi i napredniji oblici kapitalnog financiranja poput crowdfundinga, naravno u svojoj suštini bazirani na navedenoj tradicionalnoj ruti.
Nova ruta izgledala bi približno:
Obitelj i prijatelji – Inkubatori – Poslovni anđeli – Akceleratori – VE/PE – IPO
| ---- C r o w d f u n d i n g ---- |
U prijevodu, crowdfunding kao potencijalan način pribavljanja financijskih sredstava moguć je u svim stadijima razvoja firme.
Glavni trendovi razvoja kapitalnog financiranja u svijetu:
-
Crowdfunding prelazi VC po količini investicija, ali i popularnosti
-
Odvojene prilike za startupove i postojeće firme
-
U Hrvatskoj su određeni segmenti financiranja gotovo pa nezastupljeni
-
Većina država, osim SAD-a, same su financirale pokretanje VC industrije koja u Europi još uvijek nije dosegla razinu 2007. godine