Vodič
Kako osmisliti ime tvrtke
Popis nekih od najčešćih načina izbora imena za novoosnovano poduzeće.
Datum objave: 09. Srpanj 2019.Osnivanje poduzeća zahtijeva energiju, strast i hrabrost. Nakon završavanja poslovnog plana ili njegovih nacrtanih verzija, kontaktiranja poslovnih klijenata te suradnje sa ostalim poduzećima u sličnom području jedino što preostaje je ime.
Dobro ime poduzeća može imati značajan utjecaj na publicitet firme ukoliko je lako pamtljivo za klijente ili može pomoći budućim zaposlenicima zapamtiti zašto se poduzeće bavi time čime se bavi. Postoje specijalizirane tvrtke za osmišljavanje imena koje svoje usluge naplaćuju u tisućama kako bi pronašle ime koje je novo, „trendy“, vrijedno pamćenja, a opet vezano uz industriju i ne zaštićeno autorskim pravima ili već u upotrebi. Međutim, novi poduzetnici često i opravdano daju prednost drugim strategijama umjesto da troše vrlo značajan početni kapital na pronalazak imena. U tu svrhu ovaj članak nudi nekoliko osnovnih rješenja.
- Akronimi
Zvučnost početnih slova u obliku kratice može biti dobar čimbenik u razlikovanju od ostalih firmi upravo zbog ritmičnosti slova spojenih u akronim. Neki od primjera su BBC (British Broadcasting Corporation), BENQ (Bringing Enjoyment and Quality to life), B.net, M&M's ili TDR (Tvornica Duhana Rovinj).
- Spajanje dviju ili više značajnih riječi za poduzeće
Primjerice: Compaq (computer + pack), eBay (eng. electronic + eng. bay – uvala, zaljev), eKupi (elektroničko kupovanje), Evernote (eng. ever – „zauvijek“ + eng. note – „bilješka“), Groupon (grupa + kupon) ili Lego (dan. „leg godt“ – „dobro se igrati“).
- Književnost ili mitologija kao inspiracija
Grčke i rimske legende ili junaci iz književnih djela mogu poslužiti kao dobro ime za poduzeće oslanjajući se na opću kulturu populacije u čijoj sferi evokacija određenih likova može proizvesti pozitivne reakcije. Primjerice, ASUS (mitsko biće krilatog konja Pegaza) ili Nike (grčka božica pobjede). Lik iz djela, mjesto ili predmet također mogu poslužiti za ime; kao Samsonite (po biblijskom liku) ili Starbucks (mladi poglavica plemena Pequot i brodski časnik u Melvilleovom Moby Dicku) ili Niantic (mjesto u saveznoj državi Connecticut te ime software development tvrtke poznate po mobilnoj igrici Pokemon GO).
- Korištenje stranih riječi
U sve većoj germanizaciji, tj. anglifikaciji svakodnevnog govora te općenitoj izloženosti engleskome jeziku uz negodovanja jezičnih purista, upotreba anglizama u nazivu tvrtke siguran je način kako osigurati prepoznatljivost ne samo na domaćem tržištu.
- Osobno ime
Brojni poznati brandovi su zapravo skraćenica imena osnivatelja poduzeća kao Bayer (Friedrich Bayer), Boeing (prema Williamu E. Boeingu), Grundig (prema Maxu Grundigu) ili H&M (Hennes & Mauritz) te već spomenuti M&M's (Forrest E. Mars Sr. te Bruce Murrie).
- Pogled na kartu također može pomoći u osmišljavanju zvučnog imena tvrtke
Adobe (po Adobe potoku koji teče u blizini doma vlasnika tvrtke), Amazon (najveća rijeka po protoku vode) ili Fuji (prema najvišoj planini u Japanu).
- Kombinacije riječi, primjerice grad ili mjesto boravišta te osobno ime
Primjerice, DKNY (Donna Karan New York), IKEA (ime osnivača Ingvar Kamprad i mjesto u kojem je odrastao: Elmtaryd Agunnaryd).
-
Korištenje nadimaka možda zvuči čudno, ali jedna od najuspješnijih automobilskih tvrtki dobila je ime prema kćeri jednog od osnivača – Mercedes ili tvrtka prehrambenih proizvoda Danone kojoj je ime nadjenuo vlasnik prema nadimku svog sina.
-
Animacijska tvrtka Pixar svoje ime dobila je kombinacijom osnovnog simbola u svom poslovanju što bi bio pixel te inicijala imena jednog od osnivača, Alvy Ray Smitha. Oslanjajući se na simbol koji bi predstavljao bazičnu jedinicu poslovanja u poduzeću osiguralo bi prepoznatljivost na tržištu te objasnilo područje djelovanja u jednom udarcu.
-
Opisati poduzeće jednom riječju ili nekoliko njih možda djeluje kao izazov, no može predstavljati dovitljivi karakter tvrtke, a ujedno i opisati čime se poduzeće bavi. Kratkom olujom ideja kojom bi se stavili glavni pojmovi na papir, a zatim vizualizirali na velikom natpisu ili reklami može se doći do imena branda. Primjer bi bio američki supermarket 7-Eleven koji ne samo da je ritmičan, već istovremeno i govori što je posebno u poslovanju takvog dućana koji je otvoren od 7 ujutro do 11 navečer svaki dan.
-
Unatoč svom statusu latinski je i dalje vrlo aktivan dio civilizacije, a samim time i učinkovit u poslovnoj sferi. Osigurava određenu notu sofisticiranosti poduzeću, što pobija mišljenje kako je učenje latinskog kao mrtvog jezika u 21. stoljeću bespotrebno, a u međunarodnom tržištu latinsko ime tvrtke može značiti prepoznatljivost kao lingua franca učenih poduzetnika. Neki od primjera latinskih naziva poduzeća su Acer (lat. oštro) te Volvo (lat. okrećem, kotrljam) što su dva vrlo prepoznatljiva i lako pamtljiva imena. Postoji opcija spajanja dviju riječi različitih korijena kao npr. Verzion (lat. veritas što znači istina te horizont kao drugog dijela riječi grčkog porijekla).
-
Drugačije perspektive pridonose većoj prepoznatljivosti stoga oslanjanje na savjete i viđenja partnera, kolega ili bližnjih također ulaze u obzir kao korisni naputci u osmišljavanju imena. BlackBerry i Caterpillar su dva primjera tvrtki koje su se koristile idejama i perspektivama drugih u svom imenovanju.
-
Kraćenje riječi od velikog osobnog značaja može poslužiti kao tehnika. Tako Cisco dolazi kraćenjem San Francisca od milja gdje je tvrtka i osnovana.
-
Namjerne gramatičke pogreške ili žargonizmi možda nisu najbolji savjet zbog rizika od loše amortizacije u publici, no takva imena mogu aludirati osjećajima privrženosti građanima i korisnicima zbog ležernosti ili vedrine koju evociraju.
-
Ukoliko poduzeće ima dobru priču o svom nastanku njegova implementacija u imenu tvrtke mogla bi biti dobra ideja. Na primjer, tvrtka Virgin ukazivala je na činjenicu da su osnivači u potpunosti novi na tržištu ili Mozilla koja je nastala kao mozaik te ubojica svih ostalih Internet tražilica (eng. mosaic + killer).
Vjerojatno najbanalnija, što ne znači i kontraproduktivna, tehnika bila bi odabiranje nasumične riječi iz rječnika. Blizzard ili Twitter su tvrtke ogromnog globalnog uspjeha, a nastale su upravo uz pomoć rječnika.